Friday, July 27, 2012

Masjid Kerisik, Nadi dan Inspirasi kami…..dalam kenangan.

Alfatihah………. Lima tahun berlalu sudah, peristiwa pembunuhan kejam beramai-ramai dalam masjid kerisik oleh tentera penjajah Thai. Peristiwa sedih penyembelihan kejam ini berlaku pada pagi 28hb April 2004 dimasjid kerisik ;sebuah masjid tinggalan kerajaan Melayu Patani dizaman kegemilangan nya.Seramai 34 anak-anak muda yang berumur dari 16 hingga 34 tahun telah gugur syahid sebagai korban menandakan bermulanya dan bersemarak semula kebangkitan perjuangan pembebasan rakyat patani.Mereka di bunuh tanpa senjata oleh tentera penjajah Thai dengan perentah yang datang dari istana raja Thai melalui General Panlop Pinmanee. Walaupun General Chaovalit memerentahkan supaya tentera hanya mengepung dan berunding dengan pemuda-pemuda tersebut, tetapi mereka engkar dan dengan kejam sekali membunuh pemuda-pemuda tersebut dengan menggunakan berbagai jenis senjata termasuk senjata berat dan helicopter.

Masjid Kerisik lambang kedaulatan islam patani

Masjid Kerisik lambang kedaulatan islam patani

Seandai nya peristiwa ini tidak melibatkan orang melayu/islam sudah tentu mereka – mereka ini masih hidup.Ini terbukti dengan apa yang berlaku di Bangkok sekarang.Walau pun penunjuk perasaan merampas kereta perisai dan Parlimen tetapi mereka masih belum ditembak.

Penjajah Thai telah membuktikan pada dunia hasrat mereka yang sabenar untuk menghapuskan etnik melayu semua sekali di Patani.Tuhan maha berkuasa yang mentakdirkan kebangkitan Islam di Patani bermula dari dua peristiwa pembunuhan beramai –ramai di masjid kerisik dan tunjuk perasaan didepan balai Polis Tabal.

Kebangkitan rakyat ini telah berjaya menyatukan umat islam Patani disebelah pihak,dan Kafir penjajah bersama munafikin, pengkhianat-pengkhianat dipihak musuh. Sejak dari itu hampei setiap hari bangsa Melayu Patani ditindas habis-habisan saperti binatang buruan.Selain dari ditembak secara rambang membabi buta penjajah juga menangkap sebahagian besar orang-orang kampong dan menyeksa mereka dengan berbagai cara didalam penjara.!!!!

Tetapi alhamdulillah pemuda – pemuda Patani yang berbekalkan jihad dan semangat untuk mempertahankan anak watan dan menebus kembali marwah ugama dan bangsa mereka bangkit melawan.Hampir setiap hari operasi terhadap tentera penjajah dengan serangan berani mati dilancarkan.(Dalam sekitar bulan Mac dan April sudah hampir 60 orang tentera dan polis Thai di bunuh dalam operasi-operasi ). Penjajah begitu gerun dan sudah hampir-hampir mengaku kalah.

Mereka sekarang sedang mengguna berbagai helah untuk memberhentikan kemaraan pejuang-pejuang.Mereka menggunakan Negara-negara jiran saperti Malaysia dan Indonesia bagi memujuk pejuang-pejuang supaya berhenti berperang.Mereka memperalat kan pejuang-pejuang lisuh dan desperado yang berada di Malaysia dan Eropah untuk memulakan rundingan damai.

Khidmat ini termasuk memperalat kan partai-partai yang sudah tidak di terima oleh rakyat Patani.Mereka mensasarkan tahun 2010 sebagai tahun damai bagi Selatan Thai(Patani).Mereka juga memperalatkan OIC supaya memberi taraf pemerhati kapada pejuang-pejuang Patani untuk memerangkap mereka supaya percaya kapada program dan plan-plan damai yang akan di inisiatifkan oleh OIC dan Negara-negara jiran.

Secara tidak sedar kita juga terjebak kedalam perangkap Zionist antarabangsa saperti terperangkapnya PLO kapada Yahudi/USA. Sekarang usaha-usaha baru sedang giat dijalankan untuk memujuk semua partai dan pejuang Patani menandatangani memorandum bersama. Memorandum ini penting untuk membolehkan OIC/Malaysia mendesak pejuang-pejuang memulakan rundingan damai dengan penjajah Thai.

Kalau kita benar-benar memperjuangkan nasib rakyat Patani kita harus ingat bahawa darah syuhada’ dimasjid kerisik dan tabal masih belum kering lagi.

Dizaman Sorayud menjadi Perdana Menteri Thailand, beliau telah mengaku bersalah bagi pihak kerajaan Thailand terhadap peristiwa Masjid Kerisik dan Tabal.Jika beliau benar-benar serious meminta maaf dan Bangkok juga serious untuk berunding, kita minta supaya terlebih dahulu dihukum orang-orang atau tangan yang memberi arahan supaya dibunuh orang – orang yang tunjuk perasaan di Tabal dan hadhir di masjid kerisik.

Pejuang-pejuang kita di barisan hadapan belum menunjuk kan keletihan dan kemerosotan, Jadi hurmatilah pejuang-pejuang dan rakyat di dalam negeri..Penjajah Thai telah menunjukkan tanda-tanda kekalahan, Cuma maruah dan faktor ekonomi sahaja yang menyekat mereka dari mengaku kalah.

Sepatutnya partai-partai politik dan pejuang- pejuang veteran bersatu tenaga untuk menangani perjuangan secara bermatia-matian dan berhabis- habisan!!!!! Kita harus bersiap dan bersedia untuk meneruskan usaha yang sedang di lalui oleh anak-anak muda di barisan hadapan.Jangan kita biarkan perjuangan ini mati di pertengahan jalan.

Jangan dibiarkan walau seorang pun ummah kita hidup ditindas tanpa melawan hingga syahid.Perjuangan jihad adalah untuk melangsaikan janji kita dengan allah swt dan meningkatkan kecintaan kita yang hakiki pada ilahi !!!!

mangsa pembunuhan

mangsa pembunuhanpara syuhada' dalam masjid

Sebahagian para syuhada dalam masjid
Sebahagian para syuhada dalam masjid

03_thumb101_thumb1

Semoga allah cucuri rahmat keatas

roh-roh para syuhada

dan berkatilah perjuangan kami

yang masih hidup.Kami

kerinduan untuk mengikut jejak

langkah para syuhada

yang telah mendapat tempat disisi

allah swt.

No comments:

Post a Comment